Komisja Nadzoru Finansowego
opublikowała dzisiaj pismo, w którym ostrzega konsumentów przed
korzystaniem z usług niektórych firm pośredniczących w przelewach
internetowych. Chodzi o podmioty, które w celu wykonania płatności,
proszą o login i hasło, potrzebne do zalogowania do serwisu
transakcyjnego banku klienta, oraz o hasło jednorazowe, wymagane przy
wykonaniu przelewu. Zdaniem KNF osoby korzystające z usług takich
firm działają niezgodnie z regulaminami prowadzenia rachunków
bankowych, bo te zabraniają odstępowania danych logowania osobom trzecim. Takie postępowanie uniemożliwia dochodzenie praw
w postępowaniu reklamacyjnym na wypadek, gdyby pośrednik
zdefraudował środki zgromadzone na koncie. Nade wszystko
naraża na utratę wszystkich pieniędzy znajdujących się
na rachunku oraz na wgląd osób trzecich w historię transakcji na
ROR.
Na szczęście na rynku nie ma zbyt
wielu firm, które w ten sposób działają. Podkreślić należy, że
ostrzeżenie nie dotyczy popularnych przelewów pay by link, które w
momencie dokonania płatności, przekierowują klienta na
stronę logowania do serwisu transakcyjnego banku, i pozwalają klientowi dokonać
transakcji wewnątrz systemu bankowego. Ze znanych dużych firm,
które świadczą usługi w schemacie piętnowanym przez KNF, jest
niemiecka firma Sofort. Obsługuje m.in. amerykańską ambasadę w Warszawie oraz
internetowy sklep znanej sieci salonów obuwniczych – Deichmann.
Ale firma Sofort broni się, że działa
już od kilku lat w dziesięciu krajach w Europie i nigdy nie zdarzyło
się oszustwo czy kradzież danych osobowych, przy wykorzystaniu
oferowanej przez nią usługi. Podkreśla też, że zarzuty podobne
do tych sformułowanych przez KNF stawiano jej także w Niemczech
kilka lat temu. Wówczas tamtejszy urząd antymonopolowy stanął po
stronie firmy Sofort a banki zostały zmuszone do zmiany swoich
regulaminów w ten sposób, aby korzystanie z jej usług nie było
sprzeczne z wewnętrznymi przepisami banków.
Cieszę się, że Sofort okazuje się
być uczciwą firmą, o ile informacja o tym, że żaden fraud nigdy
się jej nie zdarzył, jest prawdą. Niestety nie jestem w stanie
tego sprawdzić. Natomiast wiem, że w sieci pełno jest naciągaczy
i oszustów. Wydaje mi się więc, że lepiej dmuchać na zimne i z
założenia apelować, by danych logowania do konta oraz haseł
jednorazowych nie zdradzać nigdy i nikomu pod żadnym pozorem. I to
niezależnie od tego czy jest to zgodne czy niezgodne z regulaminem
danego banku. Działania KNF wydają mi się więc uzasadnione, mimo
że w pewnym sensie mogą być krzywdzące dla Sofort.
Więcej na ten temat piszę jutro w
DGP.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz