poniedziałek, 17 września 2012

NFC w bankomatach już wkrótce

Jest szansa na to, że już w tym roku zostaną uruchomione pierwsze bankomaty, umożliwiające wypłatę gotówki w technologii zbliżeniowej. Jak udało mi się nieoficjalnie dowiedzieć w polskim oddziale MasterCarda, firma ta prowadzi zaawansowane prace nad standardami zastosowania technologii bezstykowej w bankomatach. Standardy takie są niezbędne, aby móc uruchomić maszyny z modułem zbliżeniowym. Dowiedziałem się, że są bardzo duże szanse na zakończenie prac nad dokumentem już w tym roku, co by oznaczało możliwość rozpoczęcia testów kilku takich urządzeń w Polsce. Wiadomo, że maszyny będą obsługiwać zarówno karty zbliżeniowe, jak i telefony z wbudowanym modułem NFC. O samych standardach na razie wiele nie wiem. Na pewno, ze względów bezpieczeństwa, za każdym razem, by wypłacić gotówkę, trzeba będzie podawać kod PIN.
Wprowadzenie bankomatów, umożliwiających wypłatę pieniędzy bezstykowo, to warunek rozwoju technologii NFC na szerszą skalę. Gotówka nie zostanie prędko, o ile w ogóle, wyeliminowana z obrotu. Zatem by telefon mógł się stać pełnym substytutem karty płatniczej, musi umożliwiać dostęp do gotówki, co zapewnić mogą właśnie automaty z odpowiednim modułem.
Nigdzie na świecie nie działają jeszcze bankomaty zbliżeniowe. W kilku krajach, między innymi w Hiszpanii, prowadzono już testy. Oparte były jednak na standardzie wypracowanym przez pojedynczy bank, a nie przez organizację płatniczą. Rozwiązania miały więc niewielkie szanse na to, aby się upowszechnić.
Na opracowanie przez organizacje płatnicze zasad wypłat zbliżeniowych z niecierpliwością oczekują operatorzy bankomatów, tacy jak Euronet. Jego szef w Polsce kilka tygodni temu mówił mi, że technicznie jego firma jest gotowa do uruchomienia tego rodzaju transakcji niemal w każdym momencie. Czeka jedynie na sygnał ze strony organizacji płatniczych.
Na razie nic nie wiadomo na temat standardów dla zbliżeniowych bankomatów ze strony Visy. Jej przedstawiciel mówił mi niedawno, że firma nie pracuje nad tym, bo koncentruje się w tej chwili na rozwoju płatności bezgotówkowych NFC.

Brak komentarzy: