piątek, 21 listopada 2014

BZ WBK wyprodukuje dwie aplikacje na Google Glass


Kilka tygodni temu Bank Zachodni WBK ogłosił konkurs, którego uczestnicy mieli przedstawić pomysły na wykorzystanie Google Glass w bankowości. Z przekazanych mi przez biuro prasowe banku informacji wynika, że wpłynęło 47 projektów, z których wybrano dwa zwycięskie. Oba są nastawione na podniesienie jakości obsługi klienta i personalizację oferty. Brzmi to bardzo enigmatycznie, niestety nie udało mi się na obecnym etapie wyciągnąć więcej danych na temat tych pomysłów. Wiadomo, że rozwiązania są przeznaczone dla pracowników banku, a nie klientów.

Mimo tego, że entuzjazm do rozwijania okularów zdaje się tracić nawet samo Google, BZ WBK postanowił wyprodukować obie aplikacje. Tak przynajmniej wynika z przekazanego mi przez bank komunikatu. Obecnie trwają prace nad specyfikacjami obu programów, w których biorą udział autorzy projektów oraz zewnętrzna firma, specjalizująca się w tworzeniu rozwiązań na urządzenia mobilne. Mają się zakończyć jeszcze w grudniu. Natomiast prace nad właściwymi aplikacjami ruszą w przyszłym roku.

Obecnie jedynym polskim bankiem, który eksperymentuje z Google Glass jest Millennium. Na początku września miałem okazję testować stworzoną przez tę instytucję aplikację mobilną, przeznaczoną dla klientów. Apka umożliwia dostęp do podstawowych funkcji serwisu elektronicznego, takich jak sprawdzenie salda na rachunku, przejrzenie historii ostatnich operacji a nawet wykonanie przelewu do odbiorcy zdefiniowanego. Byłem wówczas zaskoczony, jak szybko i sprawnie działa. Na razie jednak to tylko testy. Aplikacja nie jest dostępna dla klientów. Poza tym okulary nie są jeszcze w Polsce sprzedawane. Dostępne są na razie tylko w kilku krajach i kosztują równowartość 5 tys. zł. A to zawęża ich użytkowników do wąskiego grona bogatych miłośników gadżetów.

O tym, jak testowałem aplikację Millennium możecie przeczytać tutaj: http://opieniadzachpopolsku.blogspot.com/2014/09/ok-glass-zabierzcie-mnie-do-banku.html

Tymczasem przedwczoraj BZ WBK zakomunikował, że zastanawia się także nad sposobami wykorzystania beaconów w swojej działalności. To niewielkie urządzenia, które w połączeniu z aplikacją na smartfonie dają zupełnie nowe możliwości marketingowe czy płatnicze. Jak mogłyby zostać wykorzystane w bankowości? Wyobraźcie sobie, że spacerujecie po galerii handlowej i przechodzicie obok sklepu, który współpracuje z wydawcą Waszej karty. W placówce zainstalowane są beacony, które rozpoznają Waszego smartfona i pobudzają aplikację. A ta informuje, że w danym sklepie czeka 20-proc. zniżka na buty czy czajnik. Jeżeli zdecydujecie się na zakup, możecie od razu z poziomu telefonu zapłacić za produkt a do sklepu tylko wejść po jego odbiór.

Czy Google Glass albo beacony przyjmą się na większą skalę w Polsce lub gdziekolwiek na świecie? Nie wiem, na pewno nie w ciągu miesięcy czy roku. Nie dziwię się jednak bankom, które z tymi urządzeniami eksperymentują. Potencjalnie mogą one bowiem znacznie podnieść efektywność działań marketingowych, co w dobie uodpornienia się konsumentów na tradycyjne formy reklamy, jest cechą nie do przecenienia.

Już w styczniu użytkownicy aplikacji mobilnych największych polskich banków dostaną możliwość płacenia nimi w sklepach. O tym przeczytacie tutaj: http://opieniadzachpopolsku.blogspot.com/2014/11/blik-juz-w-styczniu-bedzie-w.html

Fot. na licencji CC

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Google rezygnuje z Google Glass
http://prnews.pl/hydepark/google-rezygnuje-z-google-glass-3273561