Tak przynajmniej wynika z moich
nieoficjalnych informacji potwierdzonych w kilku niezależnych źródłach. Projekt nowej ustawy przygotowywać ma już Ministerstwo Finansów. O tym po co
jest potrzebna kolejna regulacja przeczytacie tutaj:
Natomiast projekt opracowywany w resorcie finansów zakłada, że interchange, czyli
prowizja odprowadzana przez właścicieli sklepów do banków za pośrednictwem
operatorów terminali z tytułu przyjętych płatności kartą, zostanie obniżona do
0,2-0,3 proc., odpowiednio dla kart debetowych i kredytowych. Projekt nie
będzie prawdopodobnie nakładał dodatkowych obowiązków na operatorów terminali.
Wcześniej mówiło się, że podmioty te zostaną zobowiązane do przedstawiania
swoim klientom dokładnych informacji o strukturze pobieranych opłat. Za to
wprowadzony ma zostać tzw. miękki nadzór nad organizacjami płatniczymi, czyli
MasterCardem i Visą. Jak będzie on wyglądał, na razie nie wiem. Projekt ma być gotowy
za dwa tygodnie i zostać przedstawiony na posiedzeniu sejmowej Komisji Finansów
Publicznych.
Jak może wiecie gotowy już projekt ustawy dotyczący interchange ma poseł Twojego Ruchu Wincenty Elsner. Dał się jednak przekonać,
by nie składać go do laski marszałkowskiej i poczekać na projekt z Ministerstwa
Finansów, bo per saldo tak będzie szybciej. Ponoć ze względu na zapisy
dotykające bezpośrednio operatorów terminali, ustawa Elsnera nie miałaby szans na
poparcie wszystkich sił politycznych i mogłaby utknąć w Sejmie na późniejszym
etapie prac.
Z moich informacji wynika, że
maleją szanse na uchwalenie ustawy w terminie pozwalającym jej na wejście w
życie 1 stycznia przyszłego roku. Zważywszy dodatkowo na to, że będzie obowiązywał
trzymiesięczny okres na dostosowanie się uczestników rynku do nowego
ustawodawstwa, można przypuszczać, że nowe regulacje zaczną obowiązywać
najwcześniej w II kw. przyszłego roku.
To nie koniec zamieszania wokół interchange. W przyszłości będzie pewnie potrzebna jeszcze przynajmniej jedna ustawa w tej sprawie. Dlaczego, przeczytacie w jednym z moich poprzednich wpisów, który możecie znaleźć tutaj:
To nie koniec zamieszania wokół interchange. W przyszłości będzie pewnie potrzebna jeszcze przynajmniej jedna ustawa w tej sprawie. Dlaczego, przeczytacie w jednym z moich poprzednich wpisów, który możecie znaleźć tutaj:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz