Jeden z moich czytelników miał ciekawą
przygodę. Tuż przed świętami zalogował się do serwisu transakcyjnego Banku
Śląskiego celem dokonania stałych płatności. Jakież było jego zdziwienie gdy się
okazało, że przelewów nie może zlecić, bo funkcja ta została zablokowana. Wszystko
dlatego, że właśnie upłynął termin ważności jego dowodu osobistego. – To prawda,
że bank już od kilku miesięcy przypominał mi, że muszę wymienić dowód a ja nie
znalazłem na to czasu. Ale dlaczego zablokowano mi w takim wypadku możliwość
wykonywania transakcji? Mam rachunki w kilku bankach i w żadnym z nich oprócz
Śląskiego do takiej sytuacji nie doszło – mówi pan Piotr. Problem na szczęście
udało mu się rozwiązać, bo pojechał do placówki banku i przedstawiając paszport
zlecił przelewy.
9 najważniejszych
wydarzeń w finansowej technologii mijającego roku. Tu mój subiektywny ranking http://www.opieniadzachpopolsku.blogspot.com/2014/12/9-najwazniejszych-technonewsow-w.html
Zachowanie Śląskiego zaintrygowało mnie
jednak. Sam kilka miesięcy temu wymieniałem dowód osobisty po terminie, ale
mBank, w którym mam rachunek podstawowy, nie zablokował mi go z tego powodu. Z
prośbą o wyjaśnienie sytuacji zwróciłem się więc do źródła kłopotów pana Piotra,
czyli ING Banku Śląskiego.
W biurze prasowym tej instytucji
powiedziano mi, że wprowadzenie blokad to efekt dostosowania regulaminów banku
do Ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy. Nakłada ona na instytucje
finansowe obowiązek stosowania weryfikacji tożsamości klienta w oparciu o dokument
tożsamości. Identyfikacja osoby składającej dyspozycję możliwa jest wyłącznie w
oparciu o ważny dokument. Biuro prasowe Śląskiego informuje również, że komunikat
dotyczący utraty ważności dowodu i konieczności jego aktualizacji wyświetla się
w ING BankOnLine na 6 miesięcy oraz na miesiąc przed utratą jego ważności. Klient
ma więc dużo czasu na wymianę.
Jak pewien mały
bank stawia czoła międzynarodowym organizacjom płatniczym http://www.opieniadzachpopolsku.blogspot.com/2014/12/jak-pewien-may-bank-stawia-czoa-wielkim.html
Natomiast jeżeli dokument stracił ważność
i nie dokonano aktualizacji danych klient nie może dokonywać transakcji,
otwierać rachunków oraz kupować innych produktów bankowych poprzez internet. – Jednocześnie, dostęp do serwisu transakcyjnego nie jest
blokowany tj. klient może się zalogować i zmienić swoje dane – podać aktualny
dokument tożsamości, co automatycznie skutkuje przywróceniem pełnej funkcjonalności serwisu. Nie są blokowane
również transakcje dotyczące stałych zleceń zdefiniowanych przez klienta przed
utratą ważności dowodu jak również transakcje spłaty kredytu oraz karty
kredytowej – powiedziano mi w biurze prasowym Śląskiego.
Ale nie wszystkie banki tak ortodoksyjnie
podchodzą do przestrzegania wymienionej ustawy. Wiem to nie tylko z informacji
od pana Piotra czy z własnego doświadczenia, o czym wyżej wspominałem.
Zapytany o procedury związane z utratą ważności dokumentów tożsamości największy detalista w kraju – PKO BP
podał, że nie blokuje rachunku klienta w momencie
wygaśnięcia ważności dowodu osobistego. Klienci cały czas więc mogą wykonywać
np. przelewy w serwisie transakcyjnym, bo w wypadku bankowości internetowej,
nie są identyfikowani na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość. – Jednak
gdyby klient chciał wypłacić pieniądze w oddziale, nie mógłby tego zrobić na
podstawie nieważnego dowodu. Zostałby poproszony o przedstawienie innego ważnego
dokumentu ze zdjęciem (np. paszportu) oraz złożenie odpowiedniego oświadczenia –
napisało mi biuro prasowe PKO BP.
Także kochani, jeżeli zbliża się
kres ważności Waszego dowodu osobistego, lepiej wymieńcie go zawczasu.
Oczywiście jeżeli tego nie zrobicie w porę nie we wszystkich bankach zablokują Wam
konta. Ale prędzej czy później i tak będziecie musieli udać się do urzędu celem
odnowienia dokumentu. Na pocieszenie napiszę, że to nic nie kosztuje. Opłatę, w
wysokości bodajże 35 zł wnosi się jedynie przy pierwszym wyrabianiu dowodu
osobistego. Wymiana jest bezpłatna.
To na razie tyle. Dzięki za
poświęcony czas. Przy okazji pragnę Wam przypomnieć, że u góry bloga po prawej
stronie jest nowa ankieta. Uprzejmie proszę o głos. Zajmie to dosłownie chwilę.
Im więcej osób zdecyduje się kliknąć w sondzie, tym wiarygodniejsze będą jej
wyniki. Z góry dziękuję i do jutra.
Fot. na licencji CC
2 komentarze:
Bzdet totalny. Dokumentem pozwalającym ustalić tożsamość jest też paszport.
Można się zgodzić co do blokady zawierania nowych umów, ale stare należy wykonywać. Inaczej stanowi to naruszenie Prawa bankowego.
Pierwszy raz o tym słyszę. Siostra kiedyś poszła z nieważnym już dokumentem do banku, okazała go i pani ją tylko poinformowała, że dowód jest do wymiany. Konta nikt jej nie zablokował. Chyba ktoś trafił na nadgorliwego pracownika.
Prześlij komentarz